Siirry pääsisältöön

Ruudinsavun klassikkoelokuva: Balladi Cable Hoguesta (Ballad of Cable Hogue, 1970)

"Laugh at old Cable Hogue, huh?"

Sam Peckinpahin Hurja joukko herätti paljon huomiota 1969; erityisesti elokuvan väkivaltaisuutta kauhisteltiin. Kuten Jukka Kemppinen aikoinaan totesi, elokuva oli "niin hyvä, että se ymmärrettiin välittömästi väärin". Kuin vastapainoksi Hurjalle joukolle Peckinpah tarttui seuraavaksi John Crawfordin ja Edward Penneyn käsikirjoitukseen, josta oli alun perin pitänyt tulla TV-elokuva.
Balladi Cable Hoguesta kertoo kokeneesta rajaseudun asukista (Jason Robards), jonka hänen kaverinsa (Strother Martin ja L.Q. Jones) jättävät erämaahan kuolemaan. Hogue löytää kuitenkin vettä, selviytyy ja perustaa menestyvän postivaunuaseman.
Jos Peckinpah olisi jatkanut näennäisesti Hurjan joukon linjoilla, olisi elokuvasta voinut tulla verinen kostotarina. Hän jatkoi kuitenkin edellisen elokuvansa syvällisemmän tematiikan tutkimista ja ohjasi runollisen kertomuksen Vanhan Lännen hiipumisesta. Cable Hogue, joka ei elokuvan alussa vielä edes tiedä, miten hänen oma nimensä kirjoitetaan, joutuu lopuksi toteamaan sivistyksen pyörien rullaavan kaiken hänen tuntemansa (ja lopuksi hänen itsensä) yli.
Nevadassa ja Arizonassa kuvatun melko pienen budjetin elokuvan purkittaminen ei sujunut vaikeuksitta. Rankkasateet pilasivat ensimmäisten viikkojen työn, kuvaukset myöhästyivät, budjetti moninkertaistui, ja Peckinpah turhautui. Hän riitaantui lähes kaikkien kanssa, ja antoi potkut 36 ihmiselle vähän yli kuukauden aikana. Onneksi tämä ei juurikaan näy valmiissa elokuvassa, joka on hyväntuulinen, komediallinen ja tunnelmallinen. Tästä pitävät huolen näyttelijät.
Ohjaaja halusi pääosaan Jason Robardsin, joka oli vastikään mennyt naimisiin Peckinpahin entisen rakastajattaren kanssa (Peckinpah oli best man, mutta pakeni itkien hääpaikalta). Robardsin loistavaa suoritusta nimiosassa täydentävät "kulkurien kirkon" himokasta pastoria esittävä britti David Warner ja Stella Stevens Hildynä, hyväsydämisenä prostituoituna, johon Cable Hogue rakastuu. Stevens (jota on kutsuttu yhdeksi 60-luvun kuvatuimmista naisista) oli ponnistanut maineeseen Playboyn keskiaukeamalta, mutta osoittautui viimeistään tässä elokuvassa mainioksi näyttelijäksi. Pienemmissä osissa nähdään Martinin ja Jonesin lisäksi muitakin Peckinpahin luottokasvoja, kuten Slim Pickens ja R.G. Armstrong.
Elokuva on epätasainen: parhaimmillaan loistava, mutta tuntuu vanhentuneelta kohtauksissa, joissa komediallisuutta on koetettu tuoda pintaan väkisin (kuten nopeuttamalla kuvaa). Klassikoksi sen nostavat näyttelijäsuoritusten lisäksi etenkin Peckinpahin hioma, aina terävä dialogi ja Lucien Ballardin autiomaakuvat. Peckinpah itse piti elokuvaa parhaimpanaan: hän sanoi nähneensä Cable Hoguessa isosetänsä ja isoisänsä, mutta kenties tämä onkin Sam Peckinpahin omakuva.
Ensi-ilta 18.3.1970
Suomen ensi-ilta 22.5.1970
Anssi Hynynen

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Dvd-arvostelu: Hostiles

Yrmy ratsuväkidraama Hostiles (USA 2017). Ohjaaja ja käsikirjoittaja: Stuart Cooper. Pääosissa: Christian Bale, Rosamund Pike, Wes Studi. 2 t 7 min. Saatavilla dvd:nä ja mm. Telia TV:ssa.  Stuart Cooper on aiemmissa ohjaustöissään ( Crazy Heart, Rautakaupunki, Black Mass ) osoittautunut mielenkiintoiseksi tekijäksi, jonka töitä leimaa miehinen ahdistus. Väkivalta purkautuu esiin vahvana draamallisena elementtinä, mutta samalla Cooper antaa näyttelijöille tilaa. Hyvä esimerkki tästä on myös Cooperin uusin elokuva, viime vuonna kansainvälisen ensi-iltansa saanut ratsuväkikuvaus Hostiles . On harmi, että näin hyvää elokuvaa ei tuotu Suomessa elokuvateattereihin, vaan se nähdään täällä vain suoratoisto- ja vuokrapalveluissa sekä dvd:nä. Elokuvan valmistuminen on hyvä esimerkki siitä, että länkkärit ja niiden tematiikka kiinnostavat tuottajia ja näyttelijöitä, mutta sama ei aina näy lippuluukuilla. Vuoten 1892 sijoittuvan Hostilesin pääosassa Christian Bale on väkivaltaisuudestaan tun

Esa Paloniemi: Arizona Ranger

  Tanskasta Arizonaan   Esa Paloniemi: Arizona Ranger. 349 s. Firma Piasteri 2021.   Oululaisen Esa Paloniemen (s. 1971) omakustanteisen romaanin pääosassa on tanskalainen Jens T. Holm. Nuori mies pakenee skandaalin vuoksi kotimaastaan ja työskentelee sekä kaivoksilla että karjapaimenena ennen päätymistään lainvartijaksi kesyttömään Arizonan territorioon.  Todellisten henkilöiden inspiroima teos sijoittuu peckinpahilaiseen saumaan, jolloin Villi länsi vetelee viimeisiään ja uusi tekniikan aikakausi tekee tuloaan. Osuvimpia kohtauksia ovat juuri vanhan ja uuden kohtaaminen. Karski cowboy hämmentyy, kun hänen pitäisi soittaa elämänsä ensimmäinen puhelu. Rosvot miettivät, pitäisikö heidän ryhtyä varastamaan pankkien sijasta autoja.  Tarina kulkee turhia viipyilemättä, joten Paloniemen kyydissä ei pitkästy. Miinuksina voi mainita ohueksi jäävät henkilöhahmot ja sen, että teos ei ota draamasta kaikkia tehoja irti. Yksi esimerkki: Holm on rangerina murtamassa kaivoslakkoja, vaikka tuntee sym

Quentin Tarantino: Once Upon A Time in Hollywood

  Tarantinon romaani on osittain länkkäri Quentin Tarantino: Once Upon A Time in Hollywood. Suom. Juha Ahokas. 392 s. Like 2021. Kulttiohjaaja Quentin Tarantinon romaanista Once Upon a Time in Hollywood puhuttiin etukäteen paljon enemmän kuin sen lopulta ilmestyttyä. Ilmeisesti kirja oli lähes kaikille jonkin sortin pettymys, vaikka varmasti moni suhtautui siihen jo etukäteenkin epäillen. Tarantino on parhaimmillaan loistava elokuvantekijä, mutta hänen uransa on ollut epätasainen. Lisäksi Tarantinon tapa rakentaa pitkä dialogi on nimenomaan elokuvallista, ei proosallista. Once Upon A Time in Hollywood -elokuva, johon romaani perustuu, oli tietysti luonnollista jatketta Tarantinon aiemmalle työlle. Hän on elokuvissaan aina kierrättänyt ideoita ja kohtauksia vanhoista suttuisista sivukatujen leffateattereissa pyörineistä leffoista: länkkäreistä, sotaelokuvista, kaahausta ja tissejä tarjoilevista rikosfilmeistä... Ylipäätään häntä on innoittanut eksploitaatioryönä, ja hän on harvoista 1